REFLEKSI
NIK
NURUL AFIFAH BINTI NIK HUSSAIN
Tahun
2013 merupakan tahun pertama saya bergelar sebagai seorang siswi pendidik di
Institut Pendidikan Guru Kampus Perempuan Melayu, Melaka. Oleh itu, secara rasminya saya mesti
melaksanakan semua tugasan yang
diberikan oleh para pensyarah dengan sebaik mungkin. Membuat kerja kursus
merupakan salah satu tugasan yang diberikan. Saya telah menerima tugasan ini
oleh pensyarah pembimbing bagi mata pelajaran Kemahiran Belajar (GKB 1053). Menerusi tugasan ini, saya perlu menyiapkan
satu kerja kursus tentang mata pelajaran ini secara individu. Ini merupakan pengalaman pertama saya membuat
kerja kursus bagi subjek Kemahiran Belajar. Pada hari penerangan tentang tugasan ini,
pelbagai perasaan yang hadir dalam diri ini. Antaranya ialah perasaan teruja. Saya berasa teruja dan berkobar-kobar ingin
menyiapkan tugasan ini dengan jayanya. Di samping itu, terselit juga perasaan bimbang
untuk menyiapkan tugasan ini dengan baik kerana saya berasa kurang yakin boleh membuat
tugasan ini tetapi saya berusaha untuk membuang perasaan bimbang yang menyelubungi diri saya ini.
Terdapat
beberapa kekangan yang saya hadapi semasa menyiapkan kerja kursus ini. Saya sebagai seorang bakal pendidik anak bangsa akan berusaha mencari
jalan sebaik mungkin untuk menyelesaikan kekangan tersebut. Tugasan ini merupakan tugasan pertama
saya. Tugasan di Institut Pendidikan
Guru ini sangat berbeza berbanding dengan alam persekolahan dahulu. Hal ini telah menjadi salah satu masalah yang
saya hadapi semasa melakukan tugasan ini.
Saya mengambil jalan dengan meminta bimbingan daripada pensyarah untuk
menyelesaikan masalah ini. Selain itu,
saya juga meminta pertolongan daripada pelajar-pelajar lama yang telah
berpengalaman membuat kerja kursus sebelum ini.
Masalah yang seterusnya dihadapi semasa menyelesaikan tugasan ini ialah
saya tidak pernah belajar mata pelajaran ini dengan mendalam semasa di sekolah
menengah dulu. Tidak dinafikan kebanyakan masyarakat pada era globalisasi ini sudah mengetahui
tentang kemahiran teknologi maklumat sekarang. Saya menghadapi sedikit masalah
semasa menyiapkan tugasan ini kerana saya tidak terlalu mahir dalam bidang
teknologi maklumat masa kini. Saya mengatasi masalah ini dengan mencari semua
maklumat yang diperlukan dengan pelbagai cara seperti mencari nota-nota di
internet, majalah, jurnal, akhbar-akhbar serta merujuk kepada buku-buku ilmiah yang lain di
perpustakaan. Selain itu, tunjuk ajar
dari rakan-rakan banyak membantu saya dalam menyiapkan tugasan ini dan
meningkatkan pengetahuan dalam bidang ini. Ilmu, dorongan serta semangat yang
diberikan oleh pensyarah juga banyak membantu saya.
Seterusnya ialah saya juga menghadapi masalah
dalam pengurusan masa. Faktor pengurusan masa sangat penting dalam kehidupan
sebagai pelajar di Institut Pendidikan Guru. Tugasan yang bertimpa-timpa dari
mata pelajaran lain juga menyukarkan saya untuk membahagi masa dengan baik
untuk subjek-subjek tersebut. Saya berusaha sebaik mungkin untuk menguruskan
masa saya setiap hari dengan sebaik yang mungkin dan menggunakan masa yang ada
dengan baik. Pepatah Melayu ada mengatakan bahawa ‘masa itu ibarat emas’. Sudah
terang lagi bersuluh, pepatah tersebut membawa
maksud masa itu sangat berharga.
Sebagai
seorang bakal guru, salah satu kemahiran yang perlu mahir dan dipelajari ialah
menggunakan Kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi. Saya sedar bahawa
maklumat masa kini boleh diakses ataupun dicari menggunakan hujung jari sahaja,
bermaksud dicapai melalui akses internet. Salah satu masalah yang saya hadapi
ialah saya tidak mahir dalam menggunakan komputer untuk melaksanakan tugasan untuk
menyediakan satu blog. Ini merupakan pengalaman pertama saya menghasilkan satu
blog. Sebelum ini, saya hanya membaca blog orang lain tapi tugasan ini telah
memberi peluang untuk menghasilkan blog saya sendiri. Disebabkan ini merupakan
blog pertama saya, saya berasa agak sukar untuk menyiapkannya. Saya
menyelesaikan masalah ini dengan menggunakan kelebihan internet untuk mencari
cara untuk menghasilkan blog. Seterusnya, ilmu yang dicurahkan dari pensyarah banyak menolong saya untuk
menghasilkan blog. Selain itu, saya juga bertanya kepada ahli keluarga dan
kawan-kawan yang lebih arif tentang masalah ini.
Untuk
menghasilkan satu kerja kursus yang baik, kita mestilah mencari maklumat dari
pelbagai sumber seperti internet, buku, akhbar, ensiklopedia dan lain-lain. Saya
juga mempunyai masalah dalam mencari maklumat untuk menyiapkan tugasan ini dari
pelbagai sumber yang sahih. Saya juga menghadapi masalah untuk mendapatkan
maklumat dari pelbagai sumber. Saya mengatasi masalah ini dengan mencari
maklumat daripada internet dan mencari maklumat di perpustakaan. Maklumat yang
berkaitan subjek ini banyak diperoleh daripada buku, majalah dan lain-lain
lagi.
Setelah selesai menyiapkan tugasan
ini, saya dapat meningkatkan pengetahuan dan kefahaman tentang bidang ini. Sebelum ini secara jujurnya saya tidak tahu
keseluruhan aspek dalam mata pelajaran Kemahiran Belajar. Saya berpuas hati dan
gembira dapat menyiapkan tugasan ini dengan jayanya. Saya juga dapat
memperbaiki segala kesalahan yang saya ada dan menambah ilmu pengetahuan. Konklusinya, dapatlah saya simpulkan bahawa
tugasan ini memberi ruang serta peluang kepada saya untuk menimba sebanyak
mungkin pengalaman dan ilmu yang sangat bermanfaat untuk diaplikasikan dam
proses pengajaran dan pembelajaran.
PENGENALAN KEPADA KEMAHIRAN BELAJAR
PENGENALAN KEPADA KEMAHIRAN BELAJAR
kemahiran belajar
bukan senang untuk belajar. kemahiran yang betul diperlukan untuk belajar secara berkesan
KONSEP KEMAHIRAN BELAJAR
Kemahiran belajar ditakrifkan sebagai keupayaan atau kecekapan yang perlu dikuasai oleh setiap pelajar untuk membolehkannya mengumpul, memproses dan merumus maklumat secara kendiri dan seterusnya menuju ke arah pembelajaran seumur hidup.
Cara belajar yang berkesan sebenarnya merupakan satu kombinasi berbagai strategi dan kemahiran belajar. Setiap cara dan kemahiran adalah berguna dan sesuai dengan konteks, suasana, masa dan tempat yang tertentu.
2. KEPENTINGAN KEMAHIRAN BELAJAR
Banyak kepentingan dan faeedah yang diperolehi oleh pelajar yang dapat menguasai kemahiran belajar. Antaranya ialah:
2.1 Memudahkan seseorang pelajar untuk mendapatkan ilmu secara sistematik dan bermakna.
2.2 Memupuk minat dan amalan suka belajar dan sentiasa meningkatkan pengetahuan dan daya intelek sepanjang hayat.
2.3 Mengaplikasikan kemahiran belajar yang dikuasai dalam pelbagai situasi.
2.4 Memupuk didplin kendiri pelajara.
2.5 Melatih pelajar membaca dengan cepat dan tepat.
2.6 Melatih pelajar mengumpul maklumat dengan cekap.
2.7 Melatih pelajar memproses maklumat dengan berkesan.
2.8 Meningkatkan daya ingatan pelajar.
2.9 Mencungkil serta mengasah bakat serta potensi seseorang.
2.10 Membantu pelajar memperolehi kemahiran membuat rujukan kepada pelbagai sumber media.
2.11 Melatih individu menghadapi cabaran pembelajaran dan seterusnya bermotivasi menghayati pembelajaran sepanjang hayat.
2.12 Melatih dan membantu pelajar supaya dapat menguruskan masa dengan sebaiknya.
3. TEKNIK MEMBACA BERKESAN
3.1 KEMAHIRAN MEMBACA PANTAS
SKIMMING: membaca secara pantas bahan bacaan untuk tujuan memahami idea utama atau tema bahan bacaan berkenaan. Dalam membaca sesuatu petikan, kita hanya memberi perhatian kepada idea penting sesuatu perenggan untuk mendapatkan fahaman umum. Dalam membaca sesebuah buku, fokus kita ialah kepada bahagian tertentu buku berkenaan seperti bahagian pengenalan, daftar isi kandungan, prakata, tajuk utama, rumusan pada akhir bab dan rujukan indek untuk mendapatkan gambaran umum tentang buku yang dibaca.
SCANNING: Pembacaan cepat untuk mendapatkan maklumat yang khusus sesuatu bahan bacaan. Pembaca boleh melangkau bahagian-bahagian tertentu yang difikirkan kurang penting. Ketika membaca kita akan menggerakkan mata kita dari atas ke bawah petikan muka surat yang dibaca sambil memberi tumpuan kepada maklumat yang dicari.
3.2 KEMAHIRAN MEMBACA KRITIS
SQ4R: Merupakan satu teknik membaca yang dapat membantu pelajar memahami dan mengingat maklumat yang dibaca melalui satu siri tindakan yang berurutan. Teknik ini dibangunkan oleh Thomas & Robinson (1972) berasaskan sistem SQ3R yang dibina oleh Robinson (1961). Teknik ini diakui berkesan untuk membantu pembelajaran dan ingatan pelajar. Langkah-langkah penggunaan SQ4R:
SQR
R
R
R
| SURVEYQUESTIONREAD
REFLECT
RECITE
REVIEW
| Skim bahan bacaan. Gunakan tajuk sebagai panduanBina soalan mengenai bahan bacaan.Baca. Gunakan soalan sebagai panduan.
Fikirkan apa yang dibaca. Hubungkan idea dengan apa yang telah diketahui.
Jawab soalan. Hubungkan maklumat dengan sesuatu tajuk.
Susun maklumat. Belajar semula maklumat yang sukar.
|
Survey (Tinjauan): Skim bahan bacaan secara cepat untuk mendapatkan idea secara keseluruhan. Beri perhatian kepada tajuk/sub-tajuk, sinopsis, daftar isi kandungan dan kenal pasti apa yang hendak anda baca atau pelajari.
Question (Bina Soalan): Bina soalan kepada diri sendiri mengenai bahan yang hendak dibaca. Gunakan tajuk / sub-topik sebagai panduan. Gunakan kata tanya siapa, apa, mengapa dan di mana.
Read (Baca): Baca bahan. Tidak perlu mengambil nota secara ekstensif. Cuba jawab soalan-soalan yang telah dibina. Tambah soalan-soalan baru sekiranya perlu.
Reflect (Refleksi): Cuba fahami secara bermakna maklumat yang dibaca dengan (i) menghubungkannya dengan apa yang telah anda ketahui (ii) menghubungkan sub-topik dengan konsep dan prinsip sebelumnya (iii) cuba menyelesaikan maklumat yang berkongflik dalam teks (iv) cuba gunakan maklumat yang dibaca untuk menyelesaikan permasalahan yang dikemukakan dalam bahan bacaan (sekiranya ada).
Recite (Mengimbas kembali): Praktiskan ingatan anda mengenai apa yang dibaca dengan cara menyatakan idea-idea utama bahan bacaan, mengemukakan dan menjawab soalan sendiri – gunakan tajuk, perkataan yang ditonjolkan / kata kunci dan nota untuk membina soalan kepada diri anda sendiri.
Review (Bacaan Semula): Secara aktif semak semula pembacaan anda dengan berfokus kepada soalan-soalan yang ditujukan kepada diri anda sendiri bagi mengesahkan ingatan dan kefahaman anda. Nota atau catatan ringkas anda juga boleh dirujuk. Baca semula bahan berkenaan sekiranya anda tidak pasti dengan ketepatan jawapan yang anda berikan kepada soalan-soalan yang anda kemukakan.
KWLH: Teknik ini memberi penekanan kepada pengetahuan sedia ada pelajar, tujuan pelajar membaca dan sumber lain pembelajaran. Taknik KWLH adalah kata singkatan perkataan Bahasa Inggeris yang memberi maksud:
K (know) – Apa yang telah diketahui
W (want) – Apa yang ingin diketahui
L (learned) – Apa yang didapati selepas membaca
H (how) – Bagaimana maklumat tambahan berkenaan tajuk, boleh diperolehi.
Teknik ini bertujuan memberikan pelajar (i) peluang membaca secara kritis(ii)mengaitkan pengalaman sedia ada dengan perkara yang dibaca (iii) pertingkatkan minat untuk membaca perkara-perkara yang hendak diketahui (iv) mengenal pasti perkara-perkara yang telah dipelajari dan perkara- perkara tambahan yang perlu diketahui lagi (v) peningkatan pemahaman membaca sesuatu bahan yang dibaca.
Langkah-langkah membaca menggunakan Teknik KWLH
1. Kenal pasti bahan yang hendak dibaca. Adakah bahan itu artikel, rencana, petikan, buku atau sebagainya. Lihat sepintas lalu bahan itu, cuba buat jangkaan isi bahan itu.
2. Cuba catatkan maklumat yang telah diketahui berkenaan tajuk itu. Atau cuba sebutkan perkara-perkara yang telah diketahui tentang tajuk. Cuba binaan soalan-soalan yang ingin anda dapatkan maklumat daripada teks berkenaan.
3. Baca teks berkenaan dan catatkan maklumat-maklumat yang anda dapati.
4. Semak kembali apa yang telah anda ketahui, apa yang baru anda dapati daripada teks dan jika anda memerlukan maklumat tambahan yang lain, cuba cadang dan sebutkan, bagaimanakah cara untuk anda dapatkan meklumat tambahan itu.
No comments:
Post a Comment